Vervolg Mumbai: Sightseeing

dadar

Dadar station

Na een nacht in een prima hotelkamer, inclusief kakkerlak en een niet werkende airco waar we wel voor betaald hadden begonnen we aan onze laatste dag. Overigens heb ik wel lekker geslapen en stond ik ‘s ochtends onder een warme douche, dat is de eerste keer sinds onze aankomst in India! Om 8 uur stonden wij bepakt en bezakt klaar, we hadden afgesproken dat we rond deze tijd zouden vertrekken. Natuurlijk waren wij klaar en stond Kanndasan nog onder de douche, want een afspraak is hier geen afspraak. Niet erg, het was nog vroeg! Iets later dan verwacht verlieten we het hotel. Kanndasan en Ranganathan haalden nog even hun persoonsbewijzen op, wij niet omdat wij een kopie hadden gegeven van ons paspoort. Ze wilden eigenlijk ons echte paspoort bij zich houden maar dat vonden wij niet zo’n goed idee. Het moet eigenlijk wel vanwege die aanslag waar ik over vertelde. Als de politie dan langs komt om de hotelgastenlijst te checken moeten ze persoonsbewijzen hebben. Wij spraken af met de receptie dat ze maar zouden aankloppen als de politie langs zou komen, gebeurde natuurlijk niet zoals wij al verwacht hadden.

We liepen naar Dadar station, hier wilden we onze treintickets voor 3 november cancelen en nieuwe tickets kopen voor deze avond. Aangezien alle treinen volzaten en we dus op een waitinglist zouden komen leek het er even op dat we nog langer dan 3 november zouden moeten blijven. Die trein hadden we in Chennai geboekt maar daar kwamen we al meteen op een waitinglist terecht. Voor vertrek stonden we op nummer 26, op de dag voor de treinreis terug uit mumbai op 24..dat zou hem dus sowieso niet worden. Als je op nummer 1 staat krijg je trouwens toch tickets voor de trein want dat betekent dat mensen hun ticket hebben gecanceld. Voor alle treinen deze week naar Chennai gold dus een waitinglist. Wij balen, dat zou namelijk betekenen dat we nog langer dan oorspronkelijk geplanned moeten blijven. We checkten zelfs de duurdere klassen, maar ook voor deze klassen golden waitinglists. Gelukkig werkte het feit dat wij blanke toeristen zijn weer eens mee. We kregen emergency tickets die normaal gesproken alleen aan mensen met echte noodgevallen worden gegeven. Wel betaalden we hier 6800 rupees voor, belachelijk veel als je je bedenkt dat we heen met z’n vijven 4400 rupees betaalden, nu net zijn vieren dus 6800. Ach ja, onze enige optie. We zouden diezelfde avond om elf uur nog vertrekken. Prima, nog een hele dag om een stukje Mumbai te verkennen!

We ontbeten in een simpel restaurantje naast het station. Hier bestelden Kanndasan, Esra en ik dosa (pannenkoekje) met sambar (een saus). Wij dachten dat we drie dunne pannenkoekjes zouden krijgen zoals Nalimana die voor ons maakt. Dat hadden we mis! We kregen een enoooorme opgerolde, dunne maar krokante dosa. En dat op een iniminie bordje. Ik realiseer me nu dat ik hier geen foto van heb gemaakt, jammer! Even een foto op internet opzoeken dan maar.

dosa

Het was wel erg lekker! Ook dronken we chai thee, ik ben er inmiddels redelijk aan verslaafd. Het is dan wel heel zoet maar ze geven je hier altijd een klein kopje, onschuldig dus(;

t2-chai_78322c

Na ons ontbijt liepen we weer naar het station want vanaf Dadar namen we de trein naar Chruchgate, een van de stations in het toeristische centrum van Mumbai, aan de kust. In de lokale (maar ook de sleeper-) treinen staan alle deuren altijd open, soms ombreken ze zelfs. Je kunt dus altijd lekker naar buiten kijken én er is genoeg frisse wind! En het levert best leuke foto’s op.

Vanaf station Churchgate namen we een taxi naar Gateway of India. Een taxi, geen riksja! De delen van Mumbai die wij gezien hebben (afgezien van de geboortestad van Habib) zijn veel moderner dan Chennai. Ik heb geen enkele riksja gezien, hier rijden gewoon taxi’s. Maar dan wel autootjes van tientallen jaren geleden en van binnen bekleed met aparte printjes. Het waren kleine autootjes dus we zaten lekker op elkaar gepropt op de achterbank zoals je kunt zien!

IMG-20161105-WA0028

De Gateway of India is een triomfboog van 26 meter hoog aan de haven van Mumbai. We merkten dat Indiase mensen in plaats van Mumbai Bombay zeggen. Prima. Het monument stond aan het water, aan de rand van een groot en enorm toeristisch plein. Tegenover het monument staat het Taj Mahal Hotel, waar dus een aantal jaar geleden die aanslag is gepleegd. Een heel mooi gebouw! Sowieso vond ik de gebouwen in Mumbai erg mooi, een mix tussen Britse en Oosterse architectuur. De begroeïng deed me soms denken aan Spanje…klinkt gek he.

We ontdekten dat het mogelijk was om een (toeristisch) boottochtje te maken. Je kon ervoor kiezen om 4 uur op het water te spenderen of een half uurtje. Nou aangezien wij graag nog wat meer van Mumbai wilden zien kozen we voor het half uurtje. Samen met nog zo’n 15 andere mensen stapten aan boord van een niet te groot, oud bootje. Vanaf de boot hadden we heel mooi uitzicht op de Gateway of India, maar ook Indiase oorlogsschepen en het oneindig zee-uitzicht. Zelfs wat verder het water op dreef er hier en daar nog wat afval…zo jammer. Ik vond het heel erg leuk dat we dit gedaan hebben!

IMG-20161105-WA0029

Na ons bootavontuur was het oorspronkelijke plan om naar een kunst galerie te gaan, waarom dit ons een goed plan leek weet ik niet meer. Dit wuifden we dus maar weg, wel bekeken we het museum vanaf buiten aangezien het een heel mooi gebouw was met een grote fris groene tuin. Ik vond het fijn om hier doorheen te lopen na al die weken in een totaal niet groene stad.

IMG-20161105-WA0023

In plaats van de kunst Galerie pakten we de bus richting een ander deel van de kust. Hier wilden we een bezoekje brengen aan een bekende moskee, namelijk Haji Ali Dargah. Deze moskee ligt ver in de zee en is alleen overdag te bereiken. ‘S avonds en ‘s nachts overstroomt namelijk de weg er naar toe. Deze weg is een hele lange weg ‘over’ het water heen. Weer kwamen de tempel gevoelens naar boven, het was heel druk! Gelukkig konden we hier wel gewoon doorlopen, wel in de brandende zon (ik ben deze twee dagen dan ook redelijk verbrand). Uiteindelijk in de moskee zelf was het echt een oven met een overvolle plaat aan gebakken aardappeltjes…ik wilde zo snel mogelijk weg hier. Echt binnen zijn we dan ook niet geweest. Wel was het een mooi gebouw, erg bijzonder.

IMG-20161105-WA0027

We liepen dus weer terug en zouden naar ons volgende stop gaan. Dat was een Hindu tempel…ah oh…weer een tempel. Het was rond 1 uur (bloed maar dan ook bloed heet!) En eenmaal bij de tempel (klein stukje lopen) bleek er een rij te staan. Geen van ons vieren hoefde ook maar iets te zeggen..blikken waren genoeg.. even geen tempels meer voor ons! We wisten door de warmte even niet meer wat we wilden doen, dus namen we maar een taxi naar het strand.

IMG-20161105-WA0034

Hier in de buurt gingen we lunchen, daar was ik best aan toe! Ik at een gerecht dat blijkbaar typisch voor Maharashtra is, de staat waarin Mumbai ligt. Het was een dikke saus (heeeel gezond volgens Ranganathan) en een paar met olie of boter (?) besmeerde broodjes. Het was echt heel erg lekker!

IMG-20161105-WA0037

Op naar het station, hier moesten we nog 2 uur wachten want onze trein zou pas om 11 uur vertrekken. Hierna aten we wat, Ranganathan en ik aten Chapati (pannenkoekjes) met allerlei soorten bijgerechtjes en Esra en Kannsdasan aten rijst.

IMG-20161105-WA0039

Het station was overigens heel erg mooi (en groot)! We zaten die twee uur gewoon op de grond in de centrale hal aangezien er veel te weinig stoelen stonden voor het aantal reizigers. De hele vloer lag vol met wachtende, slapende en pratende mensen. Nou om iets na elven konden we dan eindelijk de trein in. We zaten met zijn vieren bij elkaar plus nog een ouder stel. We hadden de meest buitenste banken, naast ons muurtje zaten de wc’s en de deuren waardoor mensen in en uitstapten. Hier stond het licht altijd aan, jammer dus want dat betekende dat we moesten slapen met fel licht. Ik was hartstikke moe dus gelukkig heb ik alsnog een beetje geslapen. De reis duurde zo’n 30 uur dus ik heb ook overdag en tijdens de tweede nacht nog geslapen.

IMG-20161105-WA0042trein

Twee dagen later, om 4 uur ‘s ochtends kwamen we aan in Chennai. We namen een taxi en reden zo in de stromende regen naar huis. Toen Esra en ik thuis kwamen hebben we meteen al onze kleren gewassen en spullen opgeruimd, om half 6 sliep ik! Ik heb tot 2 uur ‘s middags geslapen en we bleven deze dag dan ook lekker thuis.

Ik heb het zó naar mijn zin gehad met deze mensen, het was veel gezelliger dan ik van te voren had gedacht. Natuurlijk zijn we blij dat Habib nu bij zijn moeder is, maar ook onze tijd als toerist in Mumbai vond ik onwijs leuk. Ik heb me de hele reis blij gevoeld. Dat reizen met de trein bevalt mij wel!

6 reacties op “Vervolg Mumbai: Sightseeing

1. Lang zal ze leven
    Lang zal ze leven
    Lang zal ze leven in de gloria!
    Hiep hiep hoera
    Hiep hiep hoera!!
    Gefeliciteerd lieve Carolijn

2. Lieve Caat,
    Ik heb net adembenemend je verhalen gelezen…
    Ik liep een beetje achter, dus dacht:Vooruit even onder werk:) een stukje lezen…Ik heb gewoon alles moéten lezen, ik kon niet meer stoppen..
    Wat een indrukwekkende reis maak je samen met Esra, en wat een leuke , interessante foto’s erbij..Het is al een paar keer opgemerkt, maar je kunt er zo’n goede voorstelling van maken,zo goed en levensecht schrijf je het op!
    Ik vind ook dat je heel snel geaclimatiseerd bent en mooi dat het avontuurlijke in je naar boven komt tijdens dat treinreizen, ik kan me dat zo goed voorstellen!
    Ik zie ook op de foto’s hoe lang jij eigenlijk bent vergeleken bij de Indiërs, geen wonder dat je opvalt,zo’n lange,mooie blondine, haha.
    Nou Caat, voordat ik helemaal een achterstand oploop,heel veel plezier en avotuur tijdens je verblijf, en ik kijk alweer uit naar de restvan je verhalen.!
    Veel liefs en een dikke knuffel van ons allenmaal(Noor is best een beetje jaloers,haha)
    Pedro,Sandra ,Noortje en Job xxx

3. lieve Caat,Ik maak het kort de laptop doet weer raar! Bedankt voor je super kleurrijke verslag en foto’s. Alsof je heel dichtbij bent en ik zelfs een stukje met je meereis ! Denk elke dag aan je en met plezier,dat je het maar weet!
    Dag Caatje,knuffel van oma Annemarie XX

4. Lieve Caat,

Op deze druilerige, koude zondag zit ik in onze grote Atlas te kijken.
    Je ging dus van de ene miljoenenstad aan de Bengaalse Golf naar de ander aan de Arabische Zee…..
    Een heel nieuw avontuur om per trein dwars door dit onmetelijk grote land te
    reizen!! Ik heb net als oma en anderen, die je volgen, alle foto’s op mijn gemak bekeken, want die roepen ook van alles op.
    Boeiend bijvoorbeeld om het koloniaal verleden in de architectuur terug te zien.
    Kan me ook voorstellen dat je blij werd van die frisgroene, rijk gevarieerde en gezond ogende tuin!!
    Qua botanische ervaringen heb je nog wel wat in te halen….Maar adembenemende natuurschonen zul je vast ook nog opzoeken.

Je bent bijna twee maanden daar en over precies een week word je achttien.
    Wat bijzonder hè!

Dag lieverd,
    Ik ga de bladeren bij de voordeur wegvegen….
    Kus, ook van papa!

5. Het was gisteren al laat toen ik reageerde op je blog. Ik wilde beginnen met wat me het meeste trof in je blog en uiteindelijk vergat ik het te noemen.
    Je schreef ‘ik heb me de hele reis blij gevoeld’.
    ❤️

6. Lieve Carolijn, wat is het elke keer toch leuk om mee te genieten met wat je allemaal meemaakt. Zelfs een kakkerlak kan niet deren. Het klinkt echt als 1 groot avontuur. Het is leuk om te merken hoe goed je je aanpast aan de totaal andere leefwijze. Een ticket voor de treinreis kopen is al een belevenis apart en dan moet de reis nog beginnen. Het is in zo’n grote stad als Mumbai ook opvallend dat je als blanke toerist een zekere voorrang krijgt in sommige omstandigheden. Ik vind het ook opvallend dat de Indiase mensen over Bombay spreken. Als wij dat hier doen lopen we achter en is dat bijna niet politiek correct. De aanslag op het Taj Mahal hotel kan ik me nog herinneren. Het ging naar ik meen om 4 jonge mensen en het veroorzaakte in de hele wereld veel opschudding. Mooi je aandacht voor de architectuur die zoals je
    schrijft een gelukkige mix is van de koloniale Britse en de Indiase cultuur.
    Ik vind dat koloniale verleden wel fascinerend. De foto’s heb ik natuurlijk als eerste weer bekeken. Fijn dat je er zoveel maakt. Mooie foto van jou en Esra voor het museum, prachtig gebouw. De boottocht zal ook een mooie ervaring zijn geweest. Ik vind de oorlogsschepen ook wel apart.
    Fijn dat jullie na het afscheid van Mumbai het gevoel hadden weer naar huis te gaan, kunnen jullie ook weer genieten van de lekkere dosja’s van tante Nalimana. Zij zal ook blij zijn dat jullie weer ‘thuis’ zijn.
    Morgen ga ik met mama lunchen in ‘Ons Genoegen’ te Voorhout en gaan we ook even naar opa. Je bent er natuurlijk weer bij zoals altijd als mama en ik samen zijn. Papa heeft mijn auto naar zijn garage gebracht voor een keuring en een reparatie en weer voor mijn deur afgeleverd. Fijn dat ik nu weer gerust kan rijden. Ik heb ook vernomen dat Julius heel trots is op zijn ‘kleine zus’.
    Je bent ver weg maar altijd dichtbij.
    Dag lieve schat, dikke kus van je oma Liesbeth