Kerstvakantie en zo….

We gingen er eventjes 8 dagen tussenuit. Samen met twee andere Nederlandse vrijwilligers die verblijven op een project van Samen in Pondicherry. Ymke is een van de twee. Esra en ik hadden haar ontmoet op het informatieweekend begin dit jaar. Nils kenden Esra en ik nog niet. Het plan om samen te reizen ontstond toen Ymke Esra een berichtje stuurde om te vragen of we iets wilden afspreken. Esra vertelde over onze Kerala plannen en Ymke zei dat ze wel bij ons wilden aansluiten. Zo gezegd, zo gedaan!Met z’n viertjes vertrokken we de 26ste naar Munnar. Rond 2 uur kwamen Ymke en Nils aan in Chennai. We aten wat op ons project en speelden kort spelletjes. Rond 4 uur namen we afscheid van de jongens en liepen we met onze best zware backpacks naar de grote weg om een riksha aan te houden. Onze bus vertrok namelijk van een station dat een uur van Karunalaya vandaan zit, een bus was niet handig geweest. We kwamen aan bij een groot terrein dat vol bussen stond. Hier aten we wat dosa en chapati en rond 8 konden we dus sleeperbus in. Sleeperbus wil zeggen een bus met bedden. Esra en ik deelden een ‘tweepersoons’ bed en Ymke en Nils ook. Het was een redelijk luxe bus, voor onze verwachtingen. We lagen lekker, hadden gordijntjes, een kleine tv en een niet werkende fan..niet erg want het raam kon open en dat was misschien nog wel fijner dan een fan.

IMG-20170104-WA0008

Tijdens de 11 uur durende busrit stopten we een aantal keer. De eerste keer kregen we de gelegenheid om wat te eten maar dat hadden wij al gedaan. De tweede stop was ‘s nachts, Esra en ik gingen even naar de wc. Normaal gesproken sta ik wel eens langs de snelweg naast een pikkedonker bos te wachten voor het toilet…nu deed ik hetzelfde maar dan in India, best gek eigenlijk! Dit soort momentjes vind ik heel leuk om mee te maken, sowieso het reizen vind ik een van de leukste dingen om te doen hier! Het voelt zo lekker avontuurlijk.
Ik sliep hooguit twee uurtjes, Esra wat meer. Rond 6en reden we door de groene bergen, heerlijk!! De zon kwam op en het was koud…dom als ik ben had ik geen vest of sjaal meegenomen. Rond half 8 kwamen we aan in Munnar, een plaats die bekend staat om de theevelden. Het zonnetje scheen dus gelukkig was het wat warmer geworden.

IMG-20170104-WA0006

We ontbeten met heel wat andere toeristen in een hotel (=restaurant) langs de weg. Lekker even wat eten en warme thee..daar knapte ik erg van op na weinig slaap. Helaas bleef ik me de verdere dag toch niet lekker voelen, buikpijn en vermoeid. We boekten een tour door Munnar aangezien er van alles te zien was en wij geen eigen vervoer hadden. We reden in een klein busje met nog drie andere toeristen plus een gids. We zagen dammen, een heel groot en mooi meer, apen, olifanten maar dan wel als attractie (bah), heel veel theevelden en vrouwen die de theeblaadjes plukten, ook heeel veel toeristen (we hadden echt de verkeerde periode uitgekozen voor deze reis), winkeltjes, thee stands, scholen, kleine dorpjes en kerkjes. Oh en prullebakken!! Het was opvallend schoner dan Chennai.

IMG-20170104-WA0002
Zoals ik al zei voelde ik me dus niet echt goed dus deze dag was voor mij niet heel plezierig. Tot we naar een spicegarden gingen. We liepen door een grote tuin vol speciale (en minder speciale) planten, bloemen en kruiden.  De gids liet ons steeds raden wat we voor ons zagen, niet altijd makkelijk! De gids was erg grappig en zijn vrolijkheid en de informatie over de planten lieten mij iets beter voelen. Helaas bleek zijn vrolijkheid met een doel ingezet te zijn; fooi. Hij vroeg al steeds ‘are you happy? Funny guide?’, wij zochten er eerst niks achter. Toen wij weg gingen en bedankten werd hij een beetje boos dat we geen fooi hadden gegeven. Nou dan hoeft het van mij al helemaal niet meer! Toch was dat voor mij het hoogtepunt van de dag.
Aan het eind van de dag bracht een riksha ons naar het hotel. We betaalden voor een nacht 6000 rs, veel meer dan we eigenlijk wilden maar alles zat vol dus we hadden geen keuze. Het hotel was prima dus het geld in ieder geval wel waard. Toen het donker was en wij onze kamers verkend hadden gingen we het minidorpje in opzoek naar een plek om te eten. Door de beperkte keuze eindigde we bij een knus tentje dat alleen Indiaas eten serveerde, meer dan goed! In Munnar is het kouder aangezien het in de bergen ligt, ook regent het er vaak (kort toen wij er waren).

IMG-20161228-WA0010

De mensen van het restaurantje droegen allemaal een winterjas of bodywarmer en een muts..zaten wij daar in onze Kurta..brrr. We kregen idly, want iets anders hadden ze niet. Daarbij dronken we Indiase melk thee. Het was lekker en goedkoop! Met z’n vieren betaalden we niet meer dan 260 rs inclusief een waterfles; omgerekend aten we dus voor €3.70. We waren overduidelijk de enige toeristen in dit deel van Munnar aangezien we nog al aangestaard werden door de familie die het restaurantje runde. Zijn we gewend.

Terug bij het hotel gingen we allemaal even warm (!!!) douchen en daarna speelden we kaartspellen op Ymke en Nils’ kamer, gezellig! Rond 11en sliepen Esra en ik.

1 reactie op “Kerstvakantie en zo….

1. .. En dat was jullie tweede grote reis, maar nu naar het Zuid Westen van India.
    Deze keer gingen jullie met een sleeperBUS. Die coupé’s zien er best relaxed uit! Je bent inderdaad een kind van je vader, die ook altijd zo graag onderweg is, van alles wil meemaken en daar enorm van geniet!
    We weten ook dat deze manier van reizen dat en al die indrukken energie kost. Rot dat je de eerste dag niet zo lekker was. Dat hoort er een beetje bij en gelukkig voelde je je al snel weer beter. Lijkt me inderdaad een vreemde gewaarwording om dan ineens als een toerist door een totaal ander landschap in een ander klimaat te vertoeven. Thee in de regen van Munnar…

We gaan gauw je volgende blog lezen!!!! Papa en mama